07 Feb Turpinās LU jauno zinātnieku pieredzes stāsti Rīgas 72.vidusskolā!
Turpinās LU jauno zinātnieku
pieredzes stāsti Rīgas 72.vidusskolā!
Vieslekciju laikā LU pētnieki stāsta par
īstenotajiem projektiem, kā arī par stipendiju iespējām, uzsākot studijas LU.
Šonedēļ ir notikušas vēl divas tikšanās:
1.
Superdatori. Izmantojot superdatoru, var ne
tikai atklāt melnos caurumus kosmosā, bet arī veidot jaunas zāles, prognozēt
klimata pārmaiņas vai arī vienkārši veidot filmas. Lekcijas laikā varēja
uzzināt, kā superdatora simulācijas, mākslīgais un mākoņskaitļošana ikdienu un
kā par tiem domāt, lai tie ietekmētu mūsu ikvienam.
Lektors: Kārlis Muižnieks – Eksakto zinātņu un tehnoloģiju
fakultāte, Skaitliskās modelēšanas institūts, zinātniskais asistents.
2.
Kas ir kognitīvās zinātnes? Tās pēta uztveres,
izziņas, emociju, apziņas, valodas, domāšanas un problēmrisināšanas procesus un
to savstarpējo mijiedarbību. Kognitīvo zinātņu pētījumu rezultāti un atziņas ir
nozīmīgas dažādu citu jomu speciālistus, piemēram, datorzinātņu, medicīnas,
psiholoģijas, izglītības zinātņu, aizsardzības u. c., tāpēc tiek veidoti daudzi
starpdisciplināri pētījumu projekti.
Lektore: Solvita Umbraško – Eksakto zinātņu un tehnoloģiju
fakultāte, Uztveres un kognitīvo sistēmu laboratorija, vadošā pētniece.
Latvijas Universitātes (LU) jaunie zinātnieki, daloties
pieredzes stāstos par superdatoriem un kognitīvajām zinātnēm, sniedza
aizraujošu un izglītojošu iespēju vidusskolēniem iepazīties ar mūsdienu
zinātnes sasniegumiem. Šīs tikšanās bija lielisks veids, kā iedvesmot
jauniešus, paplašinot viņu redzesloku un veicinot interesi par zinātnes
nozarēm, kas saistītas ar tehnoloģijām un smadzeņu darbību.
Superdatori un kognitīvās zinātnes var šķist sarežģīti
temati, taču LU jaunie zinātnieki spēja to pasniegt pieejamā un saprotamā
veidā, piedāvājot piemērus no reālās dzīves un atklājot tehnoloģiju potenciālu
mūsu ikdienas dzīvē. Šīs tikšanās ne tikai palīdzēja vidusskolēniem labāk
izprast šīs zinātnes, bet arī deva iespēju uzdot jautājumus, diskutēt un saņemt
atbildes no zinātnes profesionāļiem.
Svarīgs aspekts bija arī tas, ka jaunie zinātnieki dalījās
savās personiskajās pieredzēs, stāstot par savu ceļu zinātnē, izaicinājumiem un
panākumiem. Tas bija motivējoši, parādot, ka zinātne ir pieejama ikvienam, kas
ir gatavs ieguldīt darbu un ir atvērts jaunām idejām.
Kopumā šāda veida tikšanās veicina zinātnes popularizēšanu
un palīdz veidot ciešāku saikni starp jaunajiem talantiem un augstākajām
izglītības iestādēm, mudinot vidusskolēnus izvēlēties zinātni kā savu nākotnes
karjeras ceļu.