04 Jun Ceļā uz aktīvu sabiedrību: trīs projektu saplūsme vienotā mērķī Rīgas 72.vidusskolā
Mūsdienu sabiedrība prasa ne tikai zinošus, bet arī sociāli aktīvus un atbildīgus cilvēkus. Tieši šādu sabiedrību veido trīs Latvijā īstenotie projekti, kuru dalībnieki ir arī Rīgas 72.vidusskolā, – IAC “Iespējo līdzdalību”, IIC “Darbīgās kopienas” un projekts “Jauniešu iespēju vēstnešu programma”. Kaut arī katrs no tiem veidots atšķirīgā kontekstā, tie kopīgi veido platformu, kurā jaunieši un vietējās kopienas tiek ne tikai informētas, bet arī iedrošinātas kļūt par pārmaiņu virzītājiem.
“Jauniešu iespēju vēstnešu programma” – iedvesma un pieredze no jaunieša jaunietim
Projekts “Jauniešu iespēju vēstnešu programma”, ko īsteno biedrība “Delve” un sociālais uzņēmums “Visas Iespējas”, ir platforma, kurā paši jaunieši kļūst par iedvesmotājiem. Apmācīti un motivēti, viņi dodas uz skolām, lai dalītos ar vienaudžiem par iespējām – brīvprātīgo darbu, starptautiskām programmām, neformālo izglītību un personīgo izaugsmi. Šī programma izceļ to, cik liela nozīme ir vienaudžu piemēram un ciešai komunikācijai, kad runa ir par līdzdalību. Šī projekta ietvaros Rīgas 72.vidusskolā 26.maijā viesojās Marta Ozoliņa un Emīlija Ivanova no Jēkabpils Valsts ģimnāzijas –aktīvas projekta “Jauniešu iespēju vēstnešu programma” dalībnieces. Marta un Emīlija kopā ar vairāk nekā 20 jauniešiem no dažādiem Latvijas reģioniem ir iesaistījušās šajā nozīmīgajā iniciatīvā, kuras mērķis ir iedvesmot un informēt vienaudžus par daudzveidīgajām iespējām, ko piedāvā brīvprātīgais darbs, jauniešu apmaiņas programmas, neformālā izglītība un citi pašizaugsmes pasākumi Latvijā un pasaulē.
IAC “Iespējo līdzdalību” – demokrātijas skola jauniešiem
Izglītības attīstības centrs (IAC) īstenotais projekts “Iespējo līdzdalību” fokusējas uz skolēnu pilsonisko līdzdalību un demokrātijas izpratni. Tas dod jauniešiem zināšanas un praktiskus rīkus, lai viņi varētu ietekmēt procesus savā skolā, pašvaldībā un plašākā sabiedrībā. Svarīgi, ka projektā tiek uzsvērta skolēnu sadarbība ar pedagogiem un vietējo kopienu, tādējādi veidojot uzticību un sadarbības kultūru.
IIC “Darbīgās kopienas” – vietējo cilvēku spēks
Savukārt Izglītības iniciatīvu centra (IIC) vadītais projekts “Darbīgās kopienas” rosina cilvēkus veidot ciešākas, saliedētākas un iniciatīvas bagātas kopienas. Tajā uzsvars tiek likts uz iedzīvotāju aktīvu iesaisti vietējās problēmu risināšanā un sadarbību starp paaudžu grupām. Jaunieši šeit ieņem īpašu lomu – kā tilts starp tradīcijām un inovācijām, starp esošo un iespējamo nākotni.
Trīs ceļi, viens virziens – līdzdalības kultūra Latvijā
Lai arī šie trīs projekti darbojas dažādos līmeņos – no valsts mēroga līdz mazajām kopienām, tos vieno kopīgs mērķis: veicināt aktīvu pilsonību, stiprināt jauniešu balsi un veidot sabiedrību, kurā katrs jūtas iesaistīts, sadzirdēts un vajadzīgs.
To saplūsme nav nejauša – tā ir dabiska. IAC “Iespējo līdzdalību” iedod pamatu – zināšanas, izpratni par demokrātiju un atbildību. IIC “Darbīgās kopienas” palīdz šīs zināšanas iedzīvināt konkrētā vidē – vietējā kopienā, kur katra iniciatīva spēj atstāt reālu iespaidu. Savukārt “Jauniešu iespēju vēstneši” ir dzinējspēks, kas iedvesmo un parāda ceļu – viņi ienes pieredzi, dzīvu piemēru un motivāciju, kas aizrauj vienaudžus.
Šo projektu sinerģija parāda, cik svarīgi ir skatīties uz līdzdalību ne tikai kā uz politisku vai formālu darbību, bet kā uz dzīvesveidu – uz vēlmi būt klātesošam, sadarboties, rūpēties un darboties kopā. Katrs jaunietis, kurš ir piedalījies šajos projektos, kļūst par sabiedrības vērtību – par cilvēku, kas zina, kā izdarīt izvēles, ietekmēt procesus un atbalstīt citus.
Latvijai ir vajadzīgi šādi jaunieši. Un, pateicoties šiem projektiem, viņu kļūst arvien vairāk.
Stundu laikā Marta un Emīlija ne tikai dalījās ar pašu programmas būtību, bet arī sniedza dziļāku ieskatu tajā, kā jaunieši var praktiski iesaistīties un izmantot piedāvātās iespējas savā ikdienā un nākotnes plānošanā, sniedzot būtisku un aktuālu informāciju par resursiem, platformām un organizācijām, kas sniedz atbalstu jauniešu attīstībai, piemēram, “Visas Iespējas”, “Delve” un citas iniciatīvas.
Martas un Emīlijas piemērs kalpoja kā spilgts apliecinājums tam, ka arī vidusskolēns var būt sabiedriski aktīvs, līderis un iedvesmotājs saviem vienaudžiem. Liela vērtība bija arī stāstījumam par brīvprātīgā darba nozīmi – gan kā iespēju palīdzēt citiem, gan kā personības izaugsmes platformu, ka šāda pieredze jauniešiem palīdz kļūt atbildīgākiem, apzināties savas vērtības un iegūt prasmes, kas noderēs gan turpmākajās mācībās, gan karjeras ceļā.
Šīs stundas bija nozīmīgas ne tikai informatīvā, bet arī motivējošā ziņā. Tās rosināja jauniešus būt aktīvākiem, izzināt savas iespējas un nebaidīties spert pirmos soļus ārpus savas komforta zonas.
#SIF_NVOFonds
#iac.edu.lv
#DarbīgāsKopienas


